Footer Right Content

Wednesday, August 4, 2010

Kem Bahasa Arab

30-31 Julai PSS dan KRU telah menerima undangan untuk mengendalikan Kem Bahasa Arab di SMKT. Undangan diterima dengan hati terbuka dengan niat untuk meneruskan usaha tarbiyyah kerana Allah. Walau terkadang hati sedikit dangkal, makin ditarbiyyah makin 'tidak menjadi'. Hakikatnya bukan semua hanya segelintir. Kisah perjalanan panjang dakwah Rasulullah, Nabi Nuh dan Nabi-Nabi yang terdahulu menjadi ubat mujarab penyembuh kedangkalan ini.

Kem ini menghimpunkan pelajar-pelajar terpilih mendapat tawaran khas mengikuti Kelas Aliran Arab (KAA) di sekolah biasa, SMKT. Peserta terdiri daripada pelajar tingkatan satu hingga tiga. Sekilas pandang seperti tidak ada bezanya pelajar-pelajar terpilih ini dengan pelajar-pelajar lain. Mengapa ini terjadi? Pertama, pelajar terpilih ini tidak rasa pun mereka 'terpilih'. Akibatnya peluang yang ada ini tidak dihargai dan tidak dimanfaatkan sepenuhnya, malah dipersia-siakan. Kedua, pengaruh persekitaran yang lebih mencabar. Oleh itu, jatidiri para pelajar ini perlu dimantapkan.

Peringkat awal kem ini dihadiri dan dikendalikan oleh Saudara Nadir , Saudara Nasir bersama seorang sahabat dari Nilai. Selepas solat isyak menyusul Saudara Azizul yang baru dua hari balik dari Jepun bersama sahabat dari UMS. Selang tidak lama muncul pula Saudara Al-Amin, Saudara Syafik UMS dan Syafik KRU. Beberapa minit kemudian ternampaklah kelibat Saudari Syuhada' dan Yuyu. Akhir sekali, cukup korum dengan kehadiran Saudara Fairuz dan Saudara Aminuddin. Malam penghayatan berkonsepkan 'siksa kubur' diharap mampu menimbulkan kesan mendalam kepada para peserta untuk berubah menjadi lebih baik.


0 comments: