Footer Right Content

Wednesday, April 27, 2011

Taqwa : Bagaimana Membinanya?

Salam Perjuangan, bahawa jalan juang ini penuh onak dan duri, penuh liku dan berdarah, pahitnya terasa, manisnya InsyaALLAH dunia dan akhirat. Wahai para daie, hari ini kita berhadapan dengan pelbagai cabaran, bukan hanya cabaran luaran, kita hari-hari diuji dengan ujian dalaman. Sama ada sesama ahli jemaah mahupun diri sendiri dalam mengatur mujahadah. Lalu bagaimana hendak kita mengatur langkah juang ini sebagai daei yang bersungguh, sebagai muslim yang mukmin, dan sebagai mukmin yang muttaqin.

Allah SWT berfirman dalam surah Al-Ankabut(2-3)"". Maka ujian adalah satu peringkat untuk mencapai level mukmin. Bagaimana ujian itu bergantung kepada kepada individu mengikut kemampuan yang Allah tetapkan kerana itulah syarat ujian dan cubaan yang Allah tetapkan seperti yang seringkali dibaca oleh para daie dalam amalan dzikir-zikir ma'thurat "Allah tidak membenani seseorang itu melainkan mengikut kemampuannya"-Surah Al-Baqarah(286)

Liku-liku dan perjalanan perjuangan ini telah menyaksikan pelbagai jenis pejuang, ada yang gugur syahid, ada yang tercicir, dan ada juga yang tidak mahu turut serta lantaran takutnya nikmat peribadi tidak lagi terluang untuk diri sendiri.Adakah kita terlupa wahai daie, kepada siapakah akan kita hadapkan perjuangan ini? Kepada apakah pengakhiran kehidupan ini? Lalu jawapan apakah yang akan kita sediakan kepadaNYA kelak tentang masa dan umur yang DIA berikan kepada kita?Dan harta yang kita belanjakan?

Untuk mengikat diri agar terus kekal berada didalam landasan perjuangan, daie hendaklah meletakkan rasa taqwa iaitu perasaaan takut kepada Allah kerana taqwa akan menaikkan keimanan sekaligus mencapai level mukmin yang muttaqin. Untuk mencapai level taqwa ini, terdapat beberapa peringkat atau cara yang digariskan dalam Islam, antaranya

Mua'ahadah
- Maksudnya ialah berseorangan atau bersendirian dengan Allah, dimana sebagai seorang daie, hubungan yang kuat perlu dibina dengan Allah SWT, berjanji bahawa seluruh kehidupan mengikut ketetapan Allah walau senang mahupun susah. Tidak akan berpaling dalam menmberikan haq pengabdian dirinya kepada Allah SWT

Muhasabah
- Hisab iaitu pengiraan atau nilaian terhadap diri melalui amalan yang dilakukan sepanjang hari. Contohnya, muhasabah terhadap bagaimana ia menghabiskan masanya bermula dari bangun tidur sehingga tidur kembali. Adakah amalan-amalan yang dilakukan seiring dengan kehendak Allah atau tidak kerana dibimbangi amalan yang dilakukan hanya menimbulkan riya' dan jauh dari keikhlasan.

Mujahadah
- Ertinya memerangi hawa nafsu yang boelh menghalang seseorang daie untuk meluruskan amalannya hanya kerana Allah dan ingin mendapat redhaNYA. Ini kerana nafsu adalah diantara musuh dalam diri yang sering mempengaruhi amalan manusia. Ianya bersifat tertentu dan terarah. Lalu nafsu inilah yang perlu ditundukkan agar ia tidak melampaui batas dan tunduk kepada kehendak iman.

Muradabah
- Dalam erti konsep taqwa, muradabah bermaksud malu dengan sikap diri sendiri. Malu pada maksiat yang dilakukan sama ada secara terang mahupun bersembunyi. Malu mempunyai maksud yang sangat luas, malu tidak hanya disandarkan kepada sesama makhluk, ia juga perlu disandarkan pada tempat yang betul. Malu dengan sikap diri sendiri akan melahirkan rasa malu dengan Allah atas perbuatan yang dilakukan, lalu malu inilah yang disebut sebagai "malu itu sebahagian daripada iman". Malu dengan siri sendiri bukan hanya malu berbuat maksiat, malu juga perlu hadir sekiranya diri tidak dapat melaksanakan kebaikan dan tanggungjawab sebagai hamba Allah.

Muaqabah
- Memukul/menghukum diri. Contohnya jika hari ini kita meninggalkan amalan solat sunat Dhuha yang kita lakukan setiap hari, kita meletakkan satu jenis hukuman bagi menghukum diri seperti berpuasa atau beristigfar 70 kali bagi memberi satu pengajaran dan peringatan kepada diri agar tidak memandang rendah kepada perkara dan amalan sunat. Secara tidak langsung ia juga menjadi satu muhasabah dan mujahadah kepada diri.
Ini adalah sebahagian langkah untuk kita mencapai dan menyemai rasa taqwa dalam diri, pun begitu terdapat banyak perkara yang mendekatkan seorang hamba kepada Allah SWT yang boleh melahirkan rasa taqwa dan kecintaan kepada Allah. Takut kepada Allah hanya hadir sekiranya rasa cinta kepada Allah wujud. Lalu bagaimana untuk dihadirkan rasa cinta itu? Belajarlah mengenal Allah, tak kenal maka tak cinta, semakin kenal semakin sayang dan cinta.

Qiamullail April KRUKK + Mesyuarat Agung Kali Ke-4


Setinggi kesyukuran ke hadrat Allah SWT, dengan izinNya Kelab Remaja Ukhuwwah cawangan Kota Kinabalu dapat mengadakan qiamullail bulanan sekali lagi pada 23-24 April 2011. Alhamdulillah program yang berlokasi di Masjid Universiti Malaysia Sabah berjalan dengan lancar. Kehadiran pada kali ini agak memberangsangkan dengan seramai 122 orang peserta dari sekolah sekitar Kota Kinabalu.

Selain pengisian qiamullail yang menjadi tunjang program, Mesyuarat Agung KRUKK Kali Ke-4 turut menjadi agenda utama. Majlis telah dirasmikan oleh penasihat Persatuan Siswazah Sabah iaitu Sdra. Firdaus Fuad. Pimpinan sesi 2010/2011 telah meletakkan jawatan dengan selamat dan digantikan dengan pimpinan sesi yang seterusnya. Berikut adalah organisasi pimpinan KRUKK sesi 2011/2012;

Pengerusi: Azmeer Zainuddin
Timb. Pengerusi: Hafizatul Bazla Mohd Dahali
Setiausaha: Hashemi Hashim
Timb. Setiausaha: Satriani Burhan
Bendahari: Fariz Amirul Mohd Fauzi
Timb. Bendahari: Siti Hasmaliza

Ahli Lajnah:

Lajnah Tarbiyyah dan Dakwah
1. Muhammad Soffiq Saripin
2. Azree bin Munir
3. Nur Radiah
4. Sri Mulyati

Lajnah Kepimpinan dan Organisasi (LKO)
1. Nazree bin Munir
2. Mohd Fauzan bin Dahlan
3. Sarimah Massa
4. Fashella Vun@Faizah

Lajnah Ekonomi dan Keusahawanan (LEK)
1. Mohd Arafat bin Uyong
2. Radzwan Syafique bin Ramlee
3. Nuraina Nabilah
4. Nur Masturah

Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan (LKK)
1. Nik Mohd Akib
2. Azrin bin Adam
3. Nur Ain Sakinah
4. Nur Hikmah bin Sulaiman

Lajnah Penerbitan dan Informasi (LPI)
1. Mohd Soffian At-Thauri
2. Mohd Syahmi bin Osman
3. Zareena Jumat
4. Nur Hijrah


Buat ahli jawatankuasa yang baru, selamat menjalankan tugas baru yang diterima.
Salam 1 perjuangan.

Thursday, April 21, 2011

Qiamullail bulanan KRUKK + Mesyuarat Agung Kali ke-4


Tarikh: 23-24 April 2011
Tempat: Masjid Universiti Malaysia Sabah

Kelab Remaja Cawangan Kota Kinabalu akan mengadakan qiamullail bulanan yang bertemakan 'akidah-Back To The Basic'. Program akan bermula pada jam 2 petang sabtu dan dijangka akan berakhir pada jam 10 pagi ahad.

Kehadiran sahabat-sahabiah amat dialu-alukan bagi mengisi kelompangan di jiwa masing-masing di samping menyerikan lagi perjalanan Mesyuarat Agung Kelab Remaja Ukhuwwah cawangan Kota Kinabalu kali ke-4 pada hari ahad jam 8 pagi di tapak program yang sama. Sediakan kelengkapan untuk berprogram 2 hari 1 malam dan jiwa yang suci untuk menimba ilmu :)

Mari memohon agar perjalanan program ini diberkati Allah SWT dan dijauhi dari sebarang perkara yang tidak diingini.

Selamat berprogram!

Tuesday, April 19, 2011

Qiamullail April 2011 KRU Tuaran: Ceritera KRU Cilik

16-17 April 2011
Ahli kru cilik makin dominan

Kisah 1:

 Bulan Januari

"Mama kata kelmarin mau hantar aliya tidur di Masjid"

"Ya kan, mama terlupalah. Bulan depanlah pulak. Insya-Allah"

Bulan Februari, Mac dan April.

"Nanti petang aliya ingatkan mama hantar aliya pergi masjid ya"

 "Mama, jangan lupa hantar aliya pergi masjid hari ni" Aliya mengingatkan mamanya hampir setiap jam bermula jam 8.00 pagi.

"Mama mau hantar aliya pergi masjid dah?" Tanya aliya hampir setiap minit apabila jam di dinding menunjukkan jam 4.00 petang.

Kisah 2:

"Hari sabtu tu anak saya yang bungsu nangis-nangis mau pergi qiamullail. Saya ndak hantar sebab kakak dia demam." Bagitau salah seorang ahli KRU cilik.

Kisah 3:

"Adik-adik datang qiamullail ni ada minta kebenaran ibu bapa masing-masingkah?"

"ada!!!" Sahut mereka serentak.

"Dia ni sampai nangis-nangis pujuk mak dia" 

********************


Apa istimewanya datang qiamullail? Pasti ada sesuatu yang menarik minat adik-adik KRU cilik ini. Justeru, antara topik yang dibincang semasa mesyuarat pimpinan KRU Tuaran malam tersebut ada yang bersangkut-paut dengan ahli KRU cilik. Sesiapa yang ada cadangan idea aktiviti-aktiviti yang sesuai untuk ahli-ahli KRU cilik ini bolehlah salurkan kepada pihak kami.

Jika bulan lepas pengisian qiamullail dikendalikan oleh barisan pimpinan muslimat KRU Tuaran dan bulan ini dibawah pengendalian kem kom kris dan krew-krewnya, nantikan pula qiamullal bulan hadapan yang akan dikendalikan oleh barisan pimpinan muslimin KRU Tuaran pada 21-22 Mei 2011. Qiamullail kali ini ,turut diserikan dengan kehadiran seorang insan yang sedang memburu hidayah.

 Kuliah Maghrib oleh Cikgu Abdul Razak

 "Ya Allah kurniakan hidayah kepadanya"
 
 Bersama abang afiq

 Sesi sumbangsaran: "Samakah kita?"

Mesyuarat bulanan

Tamat program qiamullail pagi itu, beberapa orang ahli KRU Tuaran mengambil kesempatan menziarahi salah seoarang ahli KRU yang kehilangan orang tersayang. Ibunya telah kembali ke rahmatullah pada 15 April 2011. Beberapa orang ahli KRU yang sempat hadir pada hari pengkebumian tidak dapat menahan air mata. Apa tidaknya minggu lepas sewaktu KRIS kami disajikan dengan mayat olok-olok, namun kini sekujur mayat betul-betul berada di hadapan mata. Bersabarlah sahabatku, moga cepat sembuh dari demam.

 Yasiin....

“Tiap-tiap jiwa (yang bernyawa) akan merasakan kematian.” (Qs. Ali ‘Imrân [3]: 185).


Friday, April 15, 2011

KRIS '11 TUARAN : Kem Kom Penyayang

video
Emmmm penyayang?????

Assalamualaikum wbt,

Sahabat-sahabat yang dikasihi,InsyaAllah Qiamullail bulan April Kelab Remaja Ukhuwwah Cawangan Tuaran tiba lagi seperti yang tertera di bawah :

Tarikh : 16-17 April 2011 (Sabtu hingga Ahad)
Tempat : Masjid An-Nur,Tuaran
Masa : 5.00 pm (Sabtu)-8.00 am (Ahad)
Yuran : RM1 seorang
Keterangan lanjut,hubungi : Saudari Siti Sarah-0198950456
Bersama kita nantikan pengisian istimewa daripada Kem Kom KRIS & krew :)
Jangan Lepaskan Peluang Keemasan ini!!!

Thursday, April 14, 2011

KRIS '11 TUARAN : CERIA HARI KEDUA & KETIGA

9 April 2011

 "Tiada masa untuk berpangku tangan"
Semakin lena (^-^)
 10 April 2011


Teruskan usaha Lajnah Kebudayaan dan Sukan KRUT :) 

“Kita mau jemput SMK Tun Fuad, Kiulu lagi kali ni?
“Ndak payahlah. Ndak pernah mereka hantar penyertaan dari dulu.”
“Bagi ja lah. Terpulanglah mereka hantar peserta atau ndak. Lagi pun dengar khabar ada ustazah baru di sana.”

……………………………………………………………….

“Dari sekolah mana ni?”
“SMK Tun Fuad.”
“Oooo alhamdulillah, akhirnya ada juga peserta dari SMK Tun Fuad.”
“Ramai lagi yang mau ikut ni tapi lima orang ja yang mampu dibawa. Ini ja yang muat di kereta. 102 orang pelajar Islam di sana”
“Ndak pa lain kali yang lain pula ikut.”
 “Datanglah buat program di sana. Mereka di sana memang sangat memerlukan. Boleh buat di surau.”
“Boleh juga. Nantilah kita runding kemudian, insya-Allah.”

……………………………………………………………

Tujuh daripada Sembilan buah sekolah menengah di Daerah Tuaran menyertai Kem Remaja Islam Tuaran kali ini. Ini termasuk SMK Tun Fuad, Kiulu dan SM St. James, Tenghilan yang menghantar penyertaan buat pertama kali. Alhamdulillah.
Tiga hari berkampung di Masjid An-Nur, Tuaran rasa tidak cukup. Komitmen para AJK dan fasilitator amat memberangsangkan. Begitu juga dengan kerjasama daripada para peserta. Tambah meriah lagi dengan kunjungan sahabat-sahabiah KRU dan PSS dari kawasan-kawasan lain. Medan mengeratkan silaturrahim. Terima kasih semua!
Mustahil tidak ada kekurangan. Namun itu bukan alas an untuk kita tidak berprogram. Sebarang kelemahn jadikan sempadan untuk masa hadapan. Teruskan perjuangan. Perjalanan kita masih panjang.

…………………………………………………………………..

Post mortem akhir.
Kem kom : “Saya minta maaf diatas segala kekurangan. Nampakyan kem kom muslimat lebih advance dari saya. Bagilah sebarang teguran untuk memperbaiki kekurangan saya. Rasa mau lagi jadi kem kom. Macam best pulak.”


Wednesday, April 13, 2011

KEM REMAJA ISLAM (KRIS '11) TUARAN : WARNA-WARNI HARI PERTAMA

8 April 2011

  
Taklimat AJK@Fasilitator
Post mortem pertama

Sukarnya melakar sebuah pertemuan. Hari berganti hari, berganti minggu, malah berganti bulan pertemuan masih tergantung. Masing-masing punya kekangan, silih berganti. Tidak boleh dibiarkan erterusan begini. Kena atur strategi bagi mengelakkan kerja last minute. Balik dari Kem Motivasi Pelajar Islam SMK Tenghilan, kami ahli KRU Tuaran menyinggah seketika di satu rumah yang sudah tidak asing lagi bagi kami. Maka berlangsunglah mesyuarat KRIS Tuaran pertama walau tanpa pengarah. Agenda utama lantikan dan pembahagian tugas-tugas penting (AJK Pengisian dan Penerbitan, AJK Persiapan Tempat, AJK Sumbangan & Tajaan dan AJK Penyertaan).

Masa terus berlalu, namun usaha mengatur pertemuan masih tipis. Mujur, malam qiam Mac KRU Tuaran pengarah dan AJK Pengisian dari pihak sana dapat meluangkan sedikit masa mendengar perkembangan gerak kerja KRIS setakat itu. Inilah mesyarat KRIS Tuaran Kedua.

Terus menunggu. Akhirnya, hari sabtu seminggu sebelum tarikh KRIS Tuaran barulah mesyuarat gabungan semua AJK dapat dilaksanakan, mesyuarat ketiga. Melihat bilangan sumber tenaga yang ramai memberi kekuatan gerak kerja AJK-AJK lain akan mudah dilaksanakan berbekalkan usaha,doa dan tawakal.

Tanggal 8 April 2011 bermulalah detik itu, KRIS ’11 Tuaran.