Footer Right Content

Monday, December 20, 2010

Islamic Summer Camp 2010..




Bismillahirrahmanirrahim..ALhamdulillah..itulah ungkapan yang selayaknya diungkapkan atas kejayaan perlaksaan program Islamic Summer Camp 2010 yang telah dijalankan pada 17 sehingga 19 Disember 2010 bertempat di Batangan Baru Lagoon,Tuaran.



Program Islamic Summer Camp 2010 ini telah menggariskan "Youth now,Leaders tomorrow" sebagai temanya. Memang benar, remaja kini pemngkin masa depan. Jika bukan mereka siapa lagi yang bakal meneruskan perjuangan habibullah saw?? Disebabkan itu ,ia telah menyebabkan beberapa pihak mengambil tindakan untuk mneruskan program Islamic Summer Camp 2010 yang merupakan kali ke-4 sejak ia mula dianjurkan pada tahun 2007. Antara pihak yang terlibat adalah Persatuan Siswazah Sabah dan Kelab Remaja Ukhuwah.



Program ini disertai oleh pelajar-pelajar yang digabungkan daripada beberapa daerah yang terdiri daripada Kota Kinabalu, Tuaran, Kundasang, Sipitang dan beberapa daerah lagi. Program mendapat sambutan yang menggalakkan daripada para pelajar. Walaupun begitu apa yang menjadi keutamaannya ialah matlamat yang dipertaruhkan untuk program ini terlaksana.


Program seperti inilah yang merupakan salah satu platform untuk melahirkan seorang dai'e dan pejuang-pejuang muda.Di mana remaja kini semakin ketandusan ilmu agama serta lupa akan tanggungjawab mereka sebagai abdillah,jundullah serta mujahid fillah.Mereka tidak sedar akan kewajiban berdakwah kerna mengambil kira di usia muda ini,bukanlah tanggungjawab mereka untuk melakukan perkara-perkara yang sedemikian dan mereka lebih memilih untuk menghabiskannya dengan bersekongkol dengan nafsu yang membawa mereka untuk tenggelam dalam arus duniawi.



Tetapi alhamdulillah serta tahniah ke atas peserta-peserta yang terlibat dengan program ini. Ketahuilah, sesungguhnya diri kalian telah dipilih oleh-Nya. Ini juga merupakan satu tarbiyah secara langsung dari yang Maha Esa untuk kalian mengetahui selok-belok serta realitas uslub dakwah yang sebenarnya.Tahniah juga ke atas AJK dan Fasilitator yang menjadi tulang belakang terhadap program ini.Ingtlah,usaha kalian pasti akan mendapat ganjaran yang tiada tandingan nilainya kerna singgahsana indah di firdausi-Nya menanti kalian untuk menjadi ahli bayt-Nya..Apa yang terpenting ialah keikhlasan serta niat untuk semua yang terlibat dalam program ini yang bermula dari AJK, Fasilitator dan juga peserta. Niatkanlah ianya hanya untuk menggapai mardhotillah menuju makrifatullah serta ikhlaskan diri sepenuhnya tanpa mengharapkan sebarang ganjaran duniawi.




Kepada peserta-peserta,manfaatkanlah segala ilmu yang telah kalian timba sepanjang program.Sebarkanlah ilmu tersebut kepada rakan-rakan yang tidak berpeluang untuk menyertai program ISC'10 ini.Aplikasi benih-benih ilmu itu dalam kehidupan agar lahirlah hasil yang lumayan.Usah disia-siakan masa serta tenaga yang telah kalian korbankan untuk program ini. Semoga berjumpa lagi dalam Islamic Summer Camp yang akan datang! InsyaAllah...

Mujahid Fillah ISC'10







Mujahidah Fillah ISC'10

0 comments: