Footer Right Content

Friday, March 12, 2010

KRIS Penampang Pembuka Tirai

Kem Remaja Islam Penampang (KRIS Penampang) pada tahun ini merupakan KRIS 'pembuka tirai' mendahului KRIS yang akan dilaksanakan di kawasan-kawasan lain oleh Persatuan Siswazah Sabah sepanjang tahun ini. Dengan penglibatan seramai hampir 80 orang pelajar SMK Datuk Peter Mojuntin, 12 orang fasilitator dari pihak persatuan dan komitmen penuh beberapa orang guru, khususnya Cikgu Safina Bulkin, ia dijalankan secara santai dan 'back to the basics'. Lebih menarik, program yang diadakan tanggal 5-7 Mac ini dikatakan sebagai program Islamik pertama yang dianjurkan secara full force di sekolah tersebut.

Sesi taklimat program dan penginapan peserta.

Mungkin ada sesuatu yang sangat lucu disampaikan oleh pengkhutbah ini - Saudara Herman -sehingga dia sendiri tergelak besar. Mujur bukan di atas mimbar.

Pengalaman berharga turut diperolehi oleh barisan fasilitator bilamana kem tersebut mencipta sejarah, dengan penglibatan kira-kira 10 orang pelajar pekak dan bisu. Dengan bantuan penterjemah, segala isi penting program dapat disampaikan dengan baik, selain usaha sungguh-sungguh fasilitator 'mencuba-cuba' bahasa isyarat buatan sendiri.

Sebahagian pelajar pekak dan bisu yang menyertai program. Biar telinga tidak mendengar, tetapi hati sentiasa peka. Semangat mereka cekal, keazaman mereka kental.

Hanan a.k.a Genji - peserta nakal yang didenda menggayakan cara superman terbang.

Modul 'Makan Suap Kawan' memupuk kemesraan.

Yang paling penting, nyata sekali bahawa paradigma awal yang dilontarkan kepada kami bahawa para peserta ini sukar dibentuk sama sekali tidak benar. Malah, sepanjang pengalaman persatuan membangunkan remaja, kelompok pelajar inilah antara yang paling seronok dibentuk.

Modul 'Kapal Tenggelam'. All for One, One for All!

Selain pengisian biasa berhubung aqidah, ibadah dan akhlaq, KRIS pada kali ini buat julung-julung kalinya memasukkan slot comparative religion atau perbandingan agama dengan menggunakan modul yang telah dibentuk oleh Persatuan Ulama Malaysia Urusetia Sabah (PUM Urusetia Sabah). KRU Penampang turut dibentuk dengan pelantikan Pengerusi dan Timbalan Pengerusi.

Percaya atau tidak, pasukan futsal lelaki terbaik SMK DPM - sekolah sukan negeri dan sekolah kluster kecemerlangan tewas dalam perlawanan persahabatan futsal menentang pasukan fasilitator lelaki! Kami tidak bisa kecundang! ('',)

KRIS Penampang ditutup dengan perarakan maulidurrasul dan ceramah yang disampaikan oleh Ketua Fasilitator, Saudara Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman. Puan Pengetua merasmikan penutupan, dan memberi respon positif terhadap program, selain memberikan keyakinan bahawa program-program sepertinya akan dipertingkatkan dengan bantuan kerjasama PSS.

Tahniah guru-guru, pelaksana, para fasilitator dan adik-adik KRU Penampang! Kami menanti masa dipanggil untuk kembali! Up, Up DPM!!

Laporan KRIS Penampang juga boleh dilihat di [laman blog SMK DPM].

0 comments: