Footer Right Content

Monday, May 30, 2011

KRISKB 2011; tabah menempuh ujian

Penggerak KRIS 2011
27-27 Mei 2011; Kem Remaja Islam kali ke-4 telah dijalankan dengan baik bertempat di Rumah Kebajikan Darul Bakti. Kehadiran peserta melebihi 110 orang ini meliputi pelajar-pelajar dari sekolah-sekolah menengah sekitar Kota Belud dan Kota Marudu.Pada asalnya, KRIS tahun ini hendak diadakan di SMK Usukan tetapi seminggu sebelum program, pihak sekolah telah memaklumkan bahawa tapak sekolah digunakan untuk program sekolah.
Antara peserta muslimat KRIS
Gelagat peserta muslimin bersama Kem Kom
Maka dengan itu, AJK KRIS berusaha untuk mencari tapak program yang baru dan akhirnya membuat keputusan untuk berprogram di Darul Bakti setelah dicadangkan oleh seorang sahabat. Tapak program yang menghadapi masalah air dan tidak cukup penginapan memberi sedikit masalah kepada program untuk berjalan dengan lancar. Walaupun banyak ujian yang datang, Alhamdulillah semua ujian dapat dihadapi dengan tabah.
Khemah; penginapan AJK/ fasi KRIS
PSSKB mengucapkan syabas dan tahniah buat semua AJK KRIS 2011 kerana berjaya mengadakan program pada tahun ini dengan baik. Tahniah juga kepada semua ahli KRUKB kerana buat pertama kalinya program KRIS dijalankan seratus peratus oleh KRUKB dan berjaya menghimpunkan peserta dari semua sekolah seluruh KB termasuk SMK Narinang dan SMK
Tambulion yang julung-julung kalinya mengikuti program KRIS ini.
Slot LDK
Tahniah juga buat semua peserta kerana ketabahan anda mengikuti program KRIS hingga keakhirnya walaupun menghadapi banyak ujian. Semoga ilmu yang dikutip dapat diamalkan dan dimanfaatkan.
Peserta khusyu' mendengar penerangan exporace
Explorace
Terima kasih diucapkan kepada pihak Darul Bakti kerana membenarkan KRIS KB berprogram di tapak ini. Tidak lupa juga buat sahabat-sahabat dari KM, Tuaran dan UTM yang banyak membantu program ini. Hanya Allah yang layak membalas jasa kalian. Mohon kemaafan atas segala kekurangan dan kelemahan sepanjang perjalanan program ini.
Semoga program KRIS KB pada tahun ini mencapai matamatnya.
"Membina Generasi Rabbani".

Friday, May 27, 2011

PROGRAM-PROGRAM MASA CUTI


Cuti persekolahan kini tiba lagi. Manfaatkan cuti ini dengan sebaik-baiknya. Mari membantu atau menyertai  sebagai  AJK / fasilitator / peserta program-program berikut:


1. KEM REMAJA ISLAM KOTA BELUD

Tarikh   : 27-29 Mei 2011 (Jumaat-Ahad)
Tempat : Darul Bakti KB



2. KEM SMART TAHFIZ

Tarikh   : 30 Mei - 02 Jun 2011 (Isnin-Khamis)
Tempat : Sekolah Rendah Islam Al-Hafidz, Bandar Sierra



 3. KEM ANA ANAK SOLEH

Tarikh   : 01-03 Jun 2011 (Rabu-Jumaat)
Tempat : SK Pekan Tamparuli

 Surau An-Nur, SK Pekan Tamparuli


4. KEM REMAJA ISLAM KOTA KINABALU

Tarikh   : 03-05 Jun 2011 (Jumaat-Ahad)
Tempat : Masjid Nurul Hikmah,Bukit Padang



5. QIAMULLAIL BULANAN PSS & KRU TUARAN

Tarikh   : 05-06 Jun 2011 (Ahad-Isnin)
Tempat : Masjid An-Nur, Tuaran


Doa Munajat Qiamullail

Wednesday, May 25, 2011

Qiamullail Mei 2011 KRU Tuaran: Kasihi Ibu, Ayah dan Guru

21-22 Mei 2011


Alhamdulillah KRUT masih terus diberi kesempatan untuk melaksanakan agenda bulanan, qiamullail Mei untuk kali ini bertemakan akhlak terhadap ibu, ayah dan guru. Adakah kita benar-benar mengasihi ibu, ayah dan guru? Apakah buktinya? Hakikat tulusnya kasih kita kepada ibu, ayah dan guru bila bersandarkan cinta kepada Allah.





Semasa qiam bulan ini juga adik-adik KRU cilik berpeluang menunjukkan bakat mencipta kad Hari Ibu atau Hari Guru secara berkumpulan. Hasilnya comel-comel dan cantik-cantik. (^_^)

Tidak lupa juga titipan nasihat berharga daripada Kak Insyirah yang sudi datang menjengok qiam KRUT kali ini sebelum berlepas ke Syria 23 Mei 2011 untuk menyambung pengajian. Kami menunggu kepulangan Kak Insyirah dengan segunung harapan. Doa kami buat Kak Insyirah, doakan kami kak.

Friday, May 20, 2011

Qiamullail Bulanan KRU Tuaran Tiba Lagi


Sahabat-sahabat yang dikasihi,InsyaAllah Qiamullail Bulan Mei Kelab Remaja Ukhuwwah Cawangan Tuaran akan menyusul seperti yang tertera di bawah :

Tarikh : 21-22 Mei 2011 (Sabtu hingga Ahad)
Tempat : Masjid An-Nur,Tuaran
Masa : 5.00 Petang (Sabtu)-8.30 pagi (Ahad)
Yuran : RM1 seorang
Keterangan lanjut,hubungi : Saudari Siti Sarah-0198950456

Setelah menghitung hari..... 



Thursday, May 19, 2011

Sehari Bersama Alham Centre

14 Mei 2011

Pihak Penganjur & Peserta Pro-Fast Siri 1

Mengasah bakat menjadi fasilitator profesional mendorong 11orang ahli KRU Tuaran menghadiri Pro-Fast Siri 1 yang julung kali dianjurkan oleh Alham Centre. Pengalaman pertama bagi peserta muslimin, program pengukuhan atau pemantapan bagi sebahgian peserta muslimat KRUT. Hanya jauhari mengenal manikam.

Menanti dan terus menanti Pro-Fast Siri 2. (^_^)


Tuesday, May 10, 2011

USUKAN pun boleh bah!!


USUKAN PUN BOLEH BAH!!

Pada 6-8 Mei 2011, Persatuan Siswazah Sabah(PSS) telah dijemput untuk menguruskan Program Motivasi khas buat pelajar-pelajar tingkatan 6 yang berlokasi di SMK Usukan Kota Belud. Seramai 11 orang yang terdiri daripada ahli PSS dan dibantu oleh ahli Kelab Remaja Ukhuwwah(KRU) telah menyumbang tenaga menjayakan program bagi mencapai objektif dan memenuhi harapan guru-guru. sekitar 40 orang peserta telah menginap di asrama SMK Usukan bagi mengikuti program 3 hari 2 malam ini secara penuh. Program telah berlangsung di sekitar sekolah, berdekatan pantai dan Dewan Asrama Al-Firdaus yang menjadi kawasan utama pengumpulan peserta.

Pelbagai modul dan aktiviti diadakan bagi meningkatkan motivasi peserta serta berfikir secara kritis dan melahirkan generasi yang membudayakan ilmu. Aktiviti merangkumi kuliah dasar, latihan dalam kumpulan, pembentangan, diskusi dan sumbangsaran sebagai medium pembuka minda serta mengizinkan pertukaran idea berlaku. Turut dikedepankan beberapa slot perkongsian hidup bagi menyelami latar belakang sahabat dan diri sendiri. Ini bertujuan memupuk kesedaran dalam diri peserta untuk berinisiatif mengubah masa hadapan kepada kehidupan yang lebih cerah.





Dalam menyuntik motivasi, tidak lari dari mendidik jiwa-jiwa muda Usukan untuk kembali teguh mengamalkan cara hidup berpandukan al-quran dan as-sunnah. Pengisian rohani turut tidak tertinggal sebagai penerang kepada hati-hati generasi ini. Sepanjang program berlangsung qiamullail, solat berjemaah dan kuliah-kuliah ringkas turut menjadi agen pembentuk peribadi.




Gemuruh jiwa semangat membara
Dari puncak ingin ke angkasa
Berkalungkan bintang berkelipan
Menyerlah jauh dari yang biasa

Setiap bait lirik dihayati. Lagu tema yang menjadi pemangkin motivasi kepada para peserta untuk mencapai kejayaan. Masing-masing melontarkan harapan untuk mengenggam segulung ijazah kelak selepas membuktikan kecemerlangan dalam STPM pada tahun 2011. Semoga para pelajar ini akan berjaya mendapatkan keputusan cemerlang dalam setiap perkara yang diceburi dan turut menyerlah di arena membangunkan masyarakat.

Checkpoint 'Tangki'

Checkpoint 'Darurat'

Checkpoint 'Tiru-Teka'

Checkpoint 'si Buta'

Checkpoint akhir - keindahan alam

semangat melangkah dengan kaki bertaut

Ponsikow Togumu!

Terima kasih di atas pihak sekolah yang memberi kepercayaan penuh kepada PSS untuk menguruskan perincian perjalanan program sepenuhnya. Juga buat para peserta di atas komitmen yang tidak berbelah bahagi dan kejutan hadiah buat para fasilitator. Selamat menginjakkan kaki ke menara gading!

Lebih banyak gambar menyusul kemudian.
Kebanyakkan gambar, creadit to: TOIB Photography - Azizul Julirin

Wednesday, May 4, 2011

KRIS Kundasang '11

22-24 April 2011

Setinggi-tinggi kesyukuran yang tidak terhingga dipanjatkan ke hadrat Allah S.W.T kerana dengan inayah-Nya sekali lagi PSS & KRU cawangan Kundasang telah berjaya melaksanakan Kem Remaja Islam (KRIS) pada 22 hingga 24hb April 2011 dengan membawa tema "Discover The beauty of Islam" dengan penyertaan 51 orang peserta daripada empat buah lima buah sekolah antaranya, SMK Kundasang, SMK Ranau, SMKA Irsyadiah, SMKA Mohd Ali, Ranau. KRIS kali ini adalah kali yang ke-2 dilaksanakan memandangkan penubuhan KRU masih baru di kawasan kundasang. KRIS yang diadakan di Pusat Latihan Islam (PLI kundasang) menambahkan lagi semangat adik-adik peserta mengikuti program ini.


Ribuan terima kasih diucapkan kepada penceramah ketiga-tiga Kuliah Dasar yang telah mengupaskan tajuk Aqidah, Ibadah, dan Akhlak yang lebih detail kepada adik-adik peserta. Apa yang menarik pada KRIS kali ini, kami didatangi penceramah-penceramah yang mahir memikat hati adik-adik peserta kepada kecintaan yang mendalam terhadap Allah. Antara penceramah tersebut ialah Ustaz Anuar Ali-kuliah dasar 1, Ustazah Siti Khadizah-kuliah dasar 2, dan Ustaz Azuhan yang diimport dari semenanjung-kuliah dasar 3.


Buat adik-adik peserta yang dikasihi, ketahuilah bahawa tanpa adik-adik semua kem ini tiada maknanya. Terima kasih kami ucapkan atas pengorbanan adik-adik yang sanggup datang ke program kali ini. Allah saja yang dapat membalasnya. Harapan kami agar kecintaan adik-adik kepada Allah & Rasulullah S.A.W semakin mekar dalam hati adik-adik. Insyaallah jika rasa cinta adik-adik terhadap Allah & Rasul-Nya mendalam maka rasa cinta adik-adik terhadap ibu-bapa, adik-beradik, guru-guru, kawan-kawan & masyarakat juga akan turut mendalam. Kepada adik-adik peserta, manfaatkanlah segala ilmu yang telah kalian timba sepanjang program. Sebarkanlah ilmu tersebut kepada rakan-rakan yang tidak berpeluang untuk menyertai program KRIS '11 Kundasang ini. Aplikasi benih-benih ilmu itu dalam kehidupan agar lahirlah hasil yang lumayan. Usah disia-siakan masa serta tenaga yang telah kalian korbankan untuk program ini.
 
 
Tahniah juga kepada AJK dan Fasilitator yang menjadi tulang belakang terhadap program ini.Ingtlah,usaha kalian pasti akan mendapat ganjaran yang tiada tandingan nilainya kerana syurga Allah sentiasa menanti. Apa yang terpenting ialah keikhlasan serta niat untuk semua yang terlibat dalam program ini yang bermula dari AJK, Fasilitator dan juga peserta. Niatkanlah ianya hanya untuk menggapai keredhaan Allah serta ikhlaskan diri sepenuhnya tanpa mengharapkan sebarang ganjaran duniawi.


Semoga berjumpa lagi dalam Kem Remaja Islam yang akan datang! InsyaAllah.


Banner yang dicari-cari (^ _^)

AJK Pendaftaran dah ada, peserta belum datang..?

sesi pendaftaran peserta muslimat
check in dulu, baru boleh masuk..

pengarah program
melakar logo kumpulan..






khusyuknya menghafal lagu tema..

kuliah dasar 1 : Ustaz Anuar Ali
 
Kuliah dasar 2 : Ustazah Siti

kuliah dasar 3 : Ustaz Azuhan
Di mana ada KRU Tuaran, di situ ada jualan.

KRU Kundasang