Footer Right Content

Wednesday, April 27, 2011

Taqwa : Bagaimana Membinanya?

Salam Perjuangan, bahawa jalan juang ini penuh onak dan duri, penuh liku dan berdarah, pahitnya terasa, manisnya InsyaALLAH dunia dan akhirat. Wahai para daie, hari ini kita berhadapan dengan pelbagai cabaran, bukan hanya cabaran luaran, kita hari-hari diuji dengan ujian dalaman. Sama ada sesama ahli jemaah mahupun diri sendiri dalam mengatur mujahadah. Lalu bagaimana hendak kita mengatur langkah juang ini sebagai daei yang bersungguh, sebagai muslim yang mukmin, dan sebagai mukmin yang muttaqin.

Allah SWT berfirman dalam surah Al-Ankabut(2-3)"". Maka ujian adalah satu peringkat untuk mencapai level mukmin. Bagaimana ujian itu bergantung kepada kepada individu mengikut kemampuan yang Allah tetapkan kerana itulah syarat ujian dan cubaan yang Allah tetapkan seperti yang seringkali dibaca oleh para daie dalam amalan dzikir-zikir ma'thurat "Allah tidak membenani seseorang itu melainkan mengikut kemampuannya"-Surah Al-Baqarah(286)

Liku-liku dan perjalanan perjuangan ini telah menyaksikan pelbagai jenis pejuang, ada yang gugur syahid, ada yang tercicir, dan ada juga yang tidak mahu turut serta lantaran takutnya nikmat peribadi tidak lagi terluang untuk diri sendiri.Adakah kita terlupa wahai daie, kepada siapakah akan kita hadapkan perjuangan ini? Kepada apakah pengakhiran kehidupan ini? Lalu jawapan apakah yang akan kita sediakan kepadaNYA kelak tentang masa dan umur yang DIA berikan kepada kita?Dan harta yang kita belanjakan?

Untuk mengikat diri agar terus kekal berada didalam landasan perjuangan, daie hendaklah meletakkan rasa taqwa iaitu perasaaan takut kepada Allah kerana taqwa akan menaikkan keimanan sekaligus mencapai level mukmin yang muttaqin. Untuk mencapai level taqwa ini, terdapat beberapa peringkat atau cara yang digariskan dalam Islam, antaranya

Mua'ahadah
- Maksudnya ialah berseorangan atau bersendirian dengan Allah, dimana sebagai seorang daie, hubungan yang kuat perlu dibina dengan Allah SWT, berjanji bahawa seluruh kehidupan mengikut ketetapan Allah walau senang mahupun susah. Tidak akan berpaling dalam menmberikan haq pengabdian dirinya kepada Allah SWT

Muhasabah
- Hisab iaitu pengiraan atau nilaian terhadap diri melalui amalan yang dilakukan sepanjang hari. Contohnya, muhasabah terhadap bagaimana ia menghabiskan masanya bermula dari bangun tidur sehingga tidur kembali. Adakah amalan-amalan yang dilakukan seiring dengan kehendak Allah atau tidak kerana dibimbangi amalan yang dilakukan hanya menimbulkan riya' dan jauh dari keikhlasan.

Mujahadah
- Ertinya memerangi hawa nafsu yang boelh menghalang seseorang daie untuk meluruskan amalannya hanya kerana Allah dan ingin mendapat redhaNYA. Ini kerana nafsu adalah diantara musuh dalam diri yang sering mempengaruhi amalan manusia. Ianya bersifat tertentu dan terarah. Lalu nafsu inilah yang perlu ditundukkan agar ia tidak melampaui batas dan tunduk kepada kehendak iman.

Muradabah
- Dalam erti konsep taqwa, muradabah bermaksud malu dengan sikap diri sendiri. Malu pada maksiat yang dilakukan sama ada secara terang mahupun bersembunyi. Malu mempunyai maksud yang sangat luas, malu tidak hanya disandarkan kepada sesama makhluk, ia juga perlu disandarkan pada tempat yang betul. Malu dengan sikap diri sendiri akan melahirkan rasa malu dengan Allah atas perbuatan yang dilakukan, lalu malu inilah yang disebut sebagai "malu itu sebahagian daripada iman". Malu dengan siri sendiri bukan hanya malu berbuat maksiat, malu juga perlu hadir sekiranya diri tidak dapat melaksanakan kebaikan dan tanggungjawab sebagai hamba Allah.

Muaqabah
- Memukul/menghukum diri. Contohnya jika hari ini kita meninggalkan amalan solat sunat Dhuha yang kita lakukan setiap hari, kita meletakkan satu jenis hukuman bagi menghukum diri seperti berpuasa atau beristigfar 70 kali bagi memberi satu pengajaran dan peringatan kepada diri agar tidak memandang rendah kepada perkara dan amalan sunat. Secara tidak langsung ia juga menjadi satu muhasabah dan mujahadah kepada diri.
Ini adalah sebahagian langkah untuk kita mencapai dan menyemai rasa taqwa dalam diri, pun begitu terdapat banyak perkara yang mendekatkan seorang hamba kepada Allah SWT yang boleh melahirkan rasa taqwa dan kecintaan kepada Allah. Takut kepada Allah hanya hadir sekiranya rasa cinta kepada Allah wujud. Lalu bagaimana untuk dihadirkan rasa cinta itu? Belajarlah mengenal Allah, tak kenal maka tak cinta, semakin kenal semakin sayang dan cinta.

0 comments: