Footer Right Content

Tuesday, April 19, 2011

Qiamullail April 2011 KRU Tuaran: Ceritera KRU Cilik

16-17 April 2011
Ahli kru cilik makin dominan

Kisah 1:

 Bulan Januari

"Mama kata kelmarin mau hantar aliya tidur di Masjid"

"Ya kan, mama terlupalah. Bulan depanlah pulak. Insya-Allah"

Bulan Februari, Mac dan April.

"Nanti petang aliya ingatkan mama hantar aliya pergi masjid ya"

 "Mama, jangan lupa hantar aliya pergi masjid hari ni" Aliya mengingatkan mamanya hampir setiap jam bermula jam 8.00 pagi.

"Mama mau hantar aliya pergi masjid dah?" Tanya aliya hampir setiap minit apabila jam di dinding menunjukkan jam 4.00 petang.

Kisah 2:

"Hari sabtu tu anak saya yang bungsu nangis-nangis mau pergi qiamullail. Saya ndak hantar sebab kakak dia demam." Bagitau salah seorang ahli KRU cilik.

Kisah 3:

"Adik-adik datang qiamullail ni ada minta kebenaran ibu bapa masing-masingkah?"

"ada!!!" Sahut mereka serentak.

"Dia ni sampai nangis-nangis pujuk mak dia" 

********************


Apa istimewanya datang qiamullail? Pasti ada sesuatu yang menarik minat adik-adik KRU cilik ini. Justeru, antara topik yang dibincang semasa mesyuarat pimpinan KRU Tuaran malam tersebut ada yang bersangkut-paut dengan ahli KRU cilik. Sesiapa yang ada cadangan idea aktiviti-aktiviti yang sesuai untuk ahli-ahli KRU cilik ini bolehlah salurkan kepada pihak kami.

Jika bulan lepas pengisian qiamullail dikendalikan oleh barisan pimpinan muslimat KRU Tuaran dan bulan ini dibawah pengendalian kem kom kris dan krew-krewnya, nantikan pula qiamullal bulan hadapan yang akan dikendalikan oleh barisan pimpinan muslimin KRU Tuaran pada 21-22 Mei 2011. Qiamullail kali ini ,turut diserikan dengan kehadiran seorang insan yang sedang memburu hidayah.

 Kuliah Maghrib oleh Cikgu Abdul Razak

 "Ya Allah kurniakan hidayah kepadanya"
 
 Bersama abang afiq

 Sesi sumbangsaran: "Samakah kita?"

Mesyuarat bulanan

Tamat program qiamullail pagi itu, beberapa orang ahli KRU Tuaran mengambil kesempatan menziarahi salah seoarang ahli KRU yang kehilangan orang tersayang. Ibunya telah kembali ke rahmatullah pada 15 April 2011. Beberapa orang ahli KRU yang sempat hadir pada hari pengkebumian tidak dapat menahan air mata. Apa tidaknya minggu lepas sewaktu KRIS kami disajikan dengan mayat olok-olok, namun kini sekujur mayat betul-betul berada di hadapan mata. Bersabarlah sahabatku, moga cepat sembuh dari demam.

 Yasiin....

“Tiap-tiap jiwa (yang bernyawa) akan merasakan kematian.” (Qs. Ali ‘Imrân [3]: 185).


0 comments: