Footer Right Content

Thursday, January 20, 2011

QIAMULLAIL PERTAMA KRUT 2011 & AGM

15-16 Jan 2011



Alhamdulillah syukur ke hadrat Illahi dengan limpahan rahmatNya qiamullail pertama KRUT 2011 dapat dilaksanakan dengan jayanya. Program qiamullail bulanan 2011 tampil dengan sedikit pembaharuan. Jika sebelum ini ruang masa antara Maghrib Isyak diisi dengan Kuliah Maghrib, tahun ini diganti dengan slot Tadabbur '114 Surat Cinta'.

Dan apabila mereka mendengarkan apa yang diturunkan kepada Rasul (Muhammad), kamu melihat mata mereka mencucurkan air mata disebabkan kebenaran (Al-Qur’an) yang telah mereka ketahui (dari kitab-kitab mereka sendiri); seraya berkata, “Ya Rabb kami, kami telah beriman, maka catatlah kami bersama orang-orang yang menjadi saksi (atas kebenaran Al-Qur’an dan kenabian Muhammad).” (QS. Al-Ma’idah: 83).

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut nama Allah, gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya, bertambahlah iman mereka (karenanya) dan kepada Rabb-lah mereka bertawakkal.” (QS. Al-Anfaal: 2).

“Dan apabila diturunkan suatu surat, maka diantara mereka (orang-orang munafik) ada yang berkata, “Siapakah diantara kamu yang bertambah imannya dengan (turunnya) surat ini?” Adapun orang-orang yang beriman, maka surat ini menambah imannya, sedang mereka merasa gembira.” (QS. At-Taubah: 124).

“Katakanlah, “Berimanlah kamu kepadanya atau tidak usah beriman (sama saja bagi Allah). Sesungguhnya orang yang diberi pengetahuan sebenarnya apabila Al-Qur’an dibacakan kepada mereka, mereka menyungkur atas muka mereka sambil bersujud, dan mereka berkata, “Mahasuci Rabb kami, sesungguhnya janji Rabb kami pasti dipenuhi.” Dan mereka menyungkur aras muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyu’.” (QS. Al-Israa’:107-109)

“Apabila dibacakan ayat-ayat Allah yang Maha Pemurah kepada mereka, maka mereka menyungkur dengan bersujud dan menangis.” (QS. Maryam: 58).

”Dan orang-orang yang apabila diberi peringatan dengan ayat-ayat Rabb mereka, mereka tidaklah menghadapinya sebagai orang-orang yang tuli dan buta.” (QS. Al-Furqan: 73).

“Dan apabila dibacakan (Al-Qur’an) kepada mereka, mereka berkata, “Kami beriman kepadanya, sesunguhnya Al-Qur’an itu adalah suatu kebenaran dari Rabb kami, sesungguhnya kami sebelumnya adalah orang-orang yang membenarkan (nya).” (QS. Al-Qashash: 53).

'Hijrah dan Akademik', demikianlah topik ceramah qiam kali ini yang disampaikan oleh Ustaz Hafiz. Aura peristiwa hijrah wajar menjadi pemangkin kepada ahli-ahli KRU untuk menggapai kecemerlangan, baik dalam bidang akademik maupun gerak kerja kelab/persatuan.

Diskusi Ilmu ahli PSS Tuaran

Pagi 16 Januari, berlangsung pula Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) KRU Tuaran sesi 2011/2012. Barisan pimpinan baru sudah tersusun rapi, takwim telah dirancang. Apa lagi sahabat-sahabat KRU teruskan langkah, jangan tersungkur ditengah jalan. Jangan mengalah pada badai ujian. Bangkitlah, bangkitlah, bangkitlah. Setiap penyakit pasti ada ubat kecuali kematian. Setiap masalah pasti ada jalan penyelesaian. Ujian hidup adalah sunnatullah.

"Apakah manusia mengira bahwa mereka akan dibiarkan berkata : ‘kami beriman’, padahal mereka belum di uji. Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka. Maka sesungguhnya Allah betul-betul mengetahui orang yang benar, dan sesungguhnya Ia betul-betul mengetahui orang-orang yang berdusta “ (QS. Al- Ankabut :2,3)

Majlis AGM KRUT sesi 2011/2012 turut diserikan dengan perasmian pelancaran pasukan kompang, pasukan nasyid dan pasukan futsal KRUT. Perasmian AGM KRUT dan ketiga-tiga pasukan tersebut disempurnakan oleh Saudara Mohd. Al-Amin, selaku wakil PSS Pusat.

Ucapan Pengerusi KRU Tuaran

Ucapan Pengerusi PSS Tuaran

Ucapan Perasmian


Pukulan kompang KRUT mengiringi ucapan wakil PSS Pusat

Persembahan nasyid daripada Pasukan Nasyid KRUT

Syukran jazilan

Antara saff pimpinan muslimin KRUT sesi 2011/2012

Antara saff pimpinan muslimat KRUT sesi 2011/2012





0 comments: