Footer Right Content

Friday, January 28, 2011

Lajnah Sukan dan Kebudayaan, KRUT

Persembahan nasyid sempena AGM KRUT 2011/2012. Tahniah kepada ahli-ahli KRUT yang terlibat. Teruskan usaha Lajnah Sukan & Kebudayaan, KRUT. Semarakkan dakwah!


Monday, January 24, 2011

Simpang Mengayau

Al-kisah sebelum qiam Januari KRUT, beberapa orang ahli KRUT berkesempatan menghadiri Majlis Meraihkan Pengantin, Abang Ruslan dan Nadhrah di Kudat.



Disamping itu, kami tidak melepaskan peluang menyinggah seketika di Teluk Simpang Mengayau. Ahli-ahli KRUT yang tidak dapat menyertai delegasi kami tempoh hari boleh lihat gambar-gambar keindahan alam ciptaan Allah di bumi Simpang Mengayau yang dipaparkan di bawah. Cantik dan mendamaikan. Subhanallah, Maha Suci Allah. Terngiang-ngiang irama nasyid Kumpulan Brothers.















Katakanlah (wahai Muhammad): "Kalaulah semua lautan menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis kalimah-kalimah Tuhanku, walaupun Kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya, sebagai bantuan". (Al-Kahfi:109)

Thursday, January 20, 2011

QIAMULLAIL PERTAMA KRUT 2011 & AGM

15-16 Jan 2011



Alhamdulillah syukur ke hadrat Illahi dengan limpahan rahmatNya qiamullail pertama KRUT 2011 dapat dilaksanakan dengan jayanya. Program qiamullail bulanan 2011 tampil dengan sedikit pembaharuan. Jika sebelum ini ruang masa antara Maghrib Isyak diisi dengan Kuliah Maghrib, tahun ini diganti dengan slot Tadabbur '114 Surat Cinta'.

Dan apabila mereka mendengarkan apa yang diturunkan kepada Rasul (Muhammad), kamu melihat mata mereka mencucurkan air mata disebabkan kebenaran (Al-Qur’an) yang telah mereka ketahui (dari kitab-kitab mereka sendiri); seraya berkata, “Ya Rabb kami, kami telah beriman, maka catatlah kami bersama orang-orang yang menjadi saksi (atas kebenaran Al-Qur’an dan kenabian Muhammad).” (QS. Al-Ma’idah: 83).

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut nama Allah, gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya, bertambahlah iman mereka (karenanya) dan kepada Rabb-lah mereka bertawakkal.” (QS. Al-Anfaal: 2).

“Dan apabila diturunkan suatu surat, maka diantara mereka (orang-orang munafik) ada yang berkata, “Siapakah diantara kamu yang bertambah imannya dengan (turunnya) surat ini?” Adapun orang-orang yang beriman, maka surat ini menambah imannya, sedang mereka merasa gembira.” (QS. At-Taubah: 124).

“Katakanlah, “Berimanlah kamu kepadanya atau tidak usah beriman (sama saja bagi Allah). Sesungguhnya orang yang diberi pengetahuan sebenarnya apabila Al-Qur’an dibacakan kepada mereka, mereka menyungkur atas muka mereka sambil bersujud, dan mereka berkata, “Mahasuci Rabb kami, sesungguhnya janji Rabb kami pasti dipenuhi.” Dan mereka menyungkur aras muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyu’.” (QS. Al-Israa’:107-109)

“Apabila dibacakan ayat-ayat Allah yang Maha Pemurah kepada mereka, maka mereka menyungkur dengan bersujud dan menangis.” (QS. Maryam: 58).

”Dan orang-orang yang apabila diberi peringatan dengan ayat-ayat Rabb mereka, mereka tidaklah menghadapinya sebagai orang-orang yang tuli dan buta.” (QS. Al-Furqan: 73).

“Dan apabila dibacakan (Al-Qur’an) kepada mereka, mereka berkata, “Kami beriman kepadanya, sesunguhnya Al-Qur’an itu adalah suatu kebenaran dari Rabb kami, sesungguhnya kami sebelumnya adalah orang-orang yang membenarkan (nya).” (QS. Al-Qashash: 53).

'Hijrah dan Akademik', demikianlah topik ceramah qiam kali ini yang disampaikan oleh Ustaz Hafiz. Aura peristiwa hijrah wajar menjadi pemangkin kepada ahli-ahli KRU untuk menggapai kecemerlangan, baik dalam bidang akademik maupun gerak kerja kelab/persatuan.

Diskusi Ilmu ahli PSS Tuaran

Pagi 16 Januari, berlangsung pula Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) KRU Tuaran sesi 2011/2012. Barisan pimpinan baru sudah tersusun rapi, takwim telah dirancang. Apa lagi sahabat-sahabat KRU teruskan langkah, jangan tersungkur ditengah jalan. Jangan mengalah pada badai ujian. Bangkitlah, bangkitlah, bangkitlah. Setiap penyakit pasti ada ubat kecuali kematian. Setiap masalah pasti ada jalan penyelesaian. Ujian hidup adalah sunnatullah.

"Apakah manusia mengira bahwa mereka akan dibiarkan berkata : ‘kami beriman’, padahal mereka belum di uji. Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka. Maka sesungguhnya Allah betul-betul mengetahui orang yang benar, dan sesungguhnya Ia betul-betul mengetahui orang-orang yang berdusta “ (QS. Al- Ankabut :2,3)

Majlis AGM KRUT sesi 2011/2012 turut diserikan dengan perasmian pelancaran pasukan kompang, pasukan nasyid dan pasukan futsal KRUT. Perasmian AGM KRUT dan ketiga-tiga pasukan tersebut disempurnakan oleh Saudara Mohd. Al-Amin, selaku wakil PSS Pusat.

Ucapan Pengerusi KRU Tuaran

Ucapan Pengerusi PSS Tuaran

Ucapan Perasmian


Pukulan kompang KRUT mengiringi ucapan wakil PSS Pusat

Persembahan nasyid daripada Pasukan Nasyid KRUT

Syukran jazilan

Antara saff pimpinan muslimin KRUT sesi 2011/2012

Antara saff pimpinan muslimat KRUT sesi 2011/2012





Thursday, January 13, 2011

OUTSTATION

Hujung minggu pertama 2011, 8-9 Jan, 12 orang barisan pimpinan KRU Tuaran outstation ke UMS, Kota Kinabalu. Pergi untuk 'mencari tarbiyyah' buat bekal beraksi di gelanggang sendiri. Terima kasih abang-abang dan kakak-kakak PSS, terima kasih sahabat-sahabiah KRU KK. Tidak sia-sia menghadiri Qiam Perdana 2011.










(Gambar-gambar culik dari fb Abang Hasmadi ni)

Hujung minggu kedua 2011 ni pula kami mula bergelanggang di tempat sendiri.

Jemput hadir ke
Program Qiamullail Bulanan dan Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) KRUT
pada 15-16 Jan 2011
bertempat di Masjid An-Nur, Tuaran.

Pasukan kompang dan nasyid KRUT sila bersedia.

Wednesday, January 5, 2011

Perbaiki Diri Untuk Memperbaiki Orang Lain

Pada hari ini (05 Jan 2011) Daily Mail, sebuah portal Britain melaporkan bahawa jumlah terkini rakyat Britain yang memeluk Agama Islam telah melepasi angka 100,000 orang di seluruh negara tersebut.

Kajian yang dijalankan oleh sebuah badan kepelbagaian agama di Britain menyifatkan ia sebagai mengalami satu proses "pengIslaman negara Britain".

Laporan itu juga menganggarkan kira-kira 5,200 lelaki dan wanita telah memeluk Islam sepanjang 12 bulan yang lalu, termasuk 1,400 orang di London. hampir 2 per 3 mereka adalah wanita. Lebih 70 peratus adalah wanita berkulit putih dengan purata umur sekitar 27 tahun.

Di tahun 2001, dianggarkan kira-kira 60,000 orang rakyat Britain telah memeluk Islam.

Satu tinjauan telah dijalankan oleh Kevin Brice dari Universiti Swansea yang bertanya kepada mereka yang telah memeluk Islam, tentang aspek negatif yang dilihat oleh mereka terhadap budaya British. Purata rakyat Britain yang memilih Agama Islam adalah, golongan muda wanita Inggeris berkulit putih, yang berusia lingkungan 27 tahun. Mereka dikatakan sudah bosan dan benci dengan masalah moral dan ketidaksopanan warga British.

Berita penuh boleh dirujuk di SINI.

Bagi kita yang berada di Malaysia khususnya di bumi Sabah, berita sebegini mungkin jarang sekali kita dengar apatah lagi berhadapan sendiri dengan kes seumpama ini. Apabila terdengar tentang berita ada seorang sahabat yang ingin mengucap dua kalimah syahadah (peluk Islam), kita dengan penuh semangat akan berusaha sedaya upaya untuk turut serta dalam ‘upacara’ ini.

Tetapi sedarkah kita bahawa ingin saya katakan di sini, apabila seorang saudara baru yang memeluk Islam adalah bersamaan 10 orang bahkan lebih saudara seIslam kita sedang dimurtadkan. Tahukah kalian yang musuh-musuh Islam tidak kenal erti penat lelah dalam usaha menjauhkan kita daripada agama Allah yang mulia ini? Selama-lamanya mereka tidak akan berhenti dan ini terbukti dengan firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 120 yang bermaksud:

“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu sehingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)". Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu”.

Justeru, disamping kita berbangga bahawa umat Islam semakin bertambah, jangan pula kita terleka dengan ‘serangan’ daripada musuh untuk memurtadkan umat Islam yang rapuh pegangan agamanya. Kita umat Islam perlu berubah. Berubah dan terus berubah ke arah yang lebih baik.

Jika perubahan itu mesti bermula daripada diri, maka usahakanlah perubahan pada diri kita, selaku pendakwah untuk lebih tenang dan teliti dalam menghalusi dakyah-dakyah pemikiran musuh Islam terhadap agama ini. Andai tidak mahu berubah, lancang mengkritik tetapi kurang mahu mengkaji dan mendalami secara adil, itu terserah kepada mereka.

Bagi pendakwah yang yakin akan kesihatan pemikiran dan kepercayaan aqidahnya, merekalah yang selayaknya untuk mengusahakan perubahan. Kita ubah cara kita memberikan penyelesaian, cara kita menguruskan cabaran, kerana kita mampu berbuat demikian. Jangan terlalu gelojoh menyerang, menentang, menghukum, ketika kita sendiri bukanlah saingan yang dihormati lawan (jika boleh disebut demikian).

Pendakwah yang hebat mampu mengakui kelemahan dan memperbaikinya. Andai ada golongan yang mahu terus ego dalam mempertahankan pandangan mereka, itu urusan mereka. Namun Islam yang dijulang, menjadikan kita bersedia untuk mengambil sebahagian tanggungjawab memperbaiki keadaan. Memperbaiki cara kita berdakwah, mempunyai banyak faedah yang boleh meredakan penyakit diminda.

Marilah kita sama-sama ‘mengukuhkan’ agama dalam diri kita disamping berusaha meluaskan medan untuk berdakwah.

Kisah Bunga Muncul Dalam Liang Lahad

Selalunya, manusia menanam bunga di kawasan perkuburan. Namun kisah ini, bunga muncul secara tiba-tiba dalam lihang lahad apabila jenazah diturunkan ke dalamnya. Ambillah iktibar dari kisah ini.

Kisah ini berlaku di sebuah masjid di selatan ibu Kota Kuala Lumpur. Masa tu, hari Jumaat. Solat Jumaat sudah dimulakan apabila bilal melaungkan azan dan sejurus kemudian imam naik ke mimbar untuk mula membaca khutbah.

Imam kali ini ialah seorang pemuda yang berusia 28 tahun. Muda lagi. Dan sudah berkahwin. Jemaah di situ memang sudah arif sangat dengan imam ini. Imam ini memulakan khutbahnya.

Sampai pada perkataan, “Uusikum Bitaqawallah, Waiyaa….. ……… ……… .”. Tiba-tiba imam ini terdiam…. Semua para jemaah diam (memang dengar khutbah kena diam pun) dan hanya memerhati sahaja ke arah imam.

Semua mata tertumpu kepadanya. Imam masih lagi senyap. Matanya terpejam rapat. Tiba-tiba tangan imam yang sedang memegang kayu mimbar, melurut ke bawah, dan beliau pun jatuh terduduk di atas kerusi khatib. Kepalanya terlentuk ke bawah.

Makmum yang masih tergamam dengan peristiwa ini, segera bangun untuk melihat apa yang terjadi. Bilal menerpa ke arah imam dan ingin membantu serta menolong jika sesuatu yang buruk berlaku kepada khatib.

Imam (khatib) dipapah turun dan diletak di hadapan para jemaaah di saf hadapan. Setelah diperiksa oleh bilal, tiada perkataan lain yang boleh diucapkan selepas itu melainkan, “Innalillahi wainna Ilaihi roojiuun…” . ,

Sewaktu imam itu menghembuskan nafas terakhirnya, jatuhnya betul-betul di atas kerusi yang berada di belakangnya dan terus sahaja duduk. Tidak jatuh tersungkur ke depan, dan tidak juga jatuh sama ada ke kiri atau ke kanan mimbar.

Elok sangat duduk atas kerusi khatib, imam tersebut telah pun meninggal dunia….Jenazah pun dibawa balik untuk diuruskan… Ustaz M (bukan nama sebenar) pun dipanggil untuk menguruskan jenazah ini.

Sebaik kain penutup mayat diselak untuk memulakan proses mandian jenazah, ustaz M begitu terkejut bercampur terharu yang amat sangat bila melihat beberapa kejadian mengkagumkan berlaku pada mayat.

Badannya jenazah itu amat berseri dan masih nampak kelihatan darah masih mengalir lagi pada seluruh tubuhnya. Seolah-olah jenazah ini masih hidup.

Dan yang lebih mengkagumkan keluarnya satu haruman yang semerbak dari badan jenazah. Wangi sungguh! Tak pernah ustaz M mencium bau wangian sebegini rupa selama dia menguruskan jenazah lain sebelum ini!

Hebat mayat ni, fikir ustaz M… Subhanallah! beliau berdoa ; “Ya Allah! Engkau Maha Mulia! Engkau telah memuliakan mayat ini, maka muliakanlah ia sehingga aku selesai memandikannya.

Rupanya-rupanya kemuliaan jenazah imam ini tidak berakhir di situ. Doa ustaz M dimakbul Allah SWT. Menurut ustaz M lagi, sewaktu jenazah imam ini nak ditanam ke dalam liang lahad, sahabat-sahabat yang menggali kubur memberitahu, muncul pula pelbagai jenis bunga-bungaan yang datang entah dari mana, turut berada di dalamnya .

Cantik sungguh liang lahad dengan dihiasi bunga-bungaan tersebut, seolah-olah sedang meraikan dan menanti kedatangan bakal penghuni syurga!

SUBHANALLAH! SUBHANALLAH!. Ustaz M bertanya pada isterinya tentang apakah amalan si arwah pada masa hidup sehinggakan jenazahnya mendapat pengikhtirafan sebegitu rupa sejak dari alam dunia lagi.

Menurut kata isteri arwah imam tersebut, sepanjang hidup bersamanya ialah tidak pernah meninggalkan solat sunat Dhuha dan solat sunat Witir. Inilah amalan istiqamahnya.

Setiap malam, sebelum arwah menutup dairi kehidupannya hari itu dan tidur, pasti dia akan menunaikan solat witir. Setiap hari, sehinggalah ke pengakhiran hayatnya, ditambah pula oleh amalan-amalan lain yang dilakukan sebagai seorang yang menjawat jawatan sebagai seorang imam untuk kawasan tersebut.

Wallahua’lam..

31.12.10 & 1.1.11

Alhamdulillah. Rehlah Khas Pimpinan KRU Muslimin pada 31.12.10 mengakhiri program KRU Tuaran tahun 2010. Air Terjun Kionsom, Inanam menjadi destinasi untuk bersantai dan bermuhasabah membina momentum baru mendepani 2011.

Sementara, Rehlah Khas Pimpinan KRU Muslimat pada 1.1.11 pula menjadi titik permulaan menyahut cabaran 2011. Menariknya, memandangkan kakak-kakak manjadi peserta, maka adik-adik KRU cilik menjadi AJK program. Di mana lokasi rehlah KRU muslimat?

AJK bertungkus-lumus menyediakan peralatan sukaneka.


Cukup sudahkah semua alat?


Ahlan wasahlan...

Taklimat: Mahu cakap apa tu kak? Lupa skrip yang dihafal semalam.


Para peserta diminta mencari peralatan dan menyiapkan pancing masing-masing.




Ndak dapat pancing ikan, pancing botol pun jadilah...


Air ndak masuk dalam botol ni....


Dapat dah pemenang isi air dalam botol.


Demo : Begini caranya...


Bukan begitu, begini...kalau mahu menanglah.


Beginikan dik?


Macam mana mahu eja nama pemenang lari sambil membawa limau kasturi dalam sudu ni?


Ikatan kaki kakak bertiga ni tak betullah...


Ni lah acara yang ditunggu-tunggu, pertandingan 'ngomot'


Lain macam ja cara kakak-kakak ni pegang 'lenggaman' dan 'ngomot'.


Hasil tuaian siapa paling banyak?


Tazkirah : Berahsia biar kena pada masa dan tempatnya.


AJK yang masakkah ni?


Ziarah : Tahniah! 9A PMR


Suasana sayu melihat adik Adibah yang terlibat dengan kemalangan ketika berusia 7 tahun, sekarang berumur 13 tahun.


Slot hati ke hati: Luahkan saja kak.