Footer Right Content

Monday, April 6, 2009

Tuaran Pemula Menyemarakkan Bahang KRIS

SMK Sri Nangka, Tuaran menjadi tuan rumah program tahunan Kem Remaja Islam (KRIS) pada tahun ini, menjadikan KRIS Tuaran program pertama seumpamanya pada tahun ini. KRIS Tuaran akan disusuli oleh KRIS Pitas pada 10-12 April 2009, diikuti KRIS Kota Kinabalu, Kota Belud dan Sipitang di pantai barat Sabah.


KRIS Tuaran disertai oleh 127 orang peserta daripada 8 buah sekolah di kawasan Tuaran, iaitu SMK Sri Nangka, SMK Badin, SMK Tamparuli, SMK Tenghilan, SM St. John, SM St. James, SMK Desa Wawasan dan SMK Sg. Damit. SMK Kiulu tidak dapat menghantar peserta. Tenaga pelaksana dan fasilitator seramai hampir 55 orang terdiri daripada mahasiswa UMS, Politeknik Kota Kinabalu dan Institut Perguruan Kent, Tuaran.

Daerah Tuaran didiami khususnya oleh masyarakat Bajau. Suku Bajau, atau Sama dikenali dengan sifat panas baran dan berani. Mereka juga merupakan kelompok yang sedia lahir dalam agama Islam. Walaupun begitu, kurangnya usaha dakwah secara bersungguh dan konsisten, sebagaimana di tempat-tempat lain di Sabah, menyebabkan mereka turut dihantui sindrom 'Islam pada nama'. Malah, perkembangan Islam di Tuaran adalah sangat lembab berbanding daerah-daerah Ranau, walaupun ustaz-ustazah yang berasal dari semenanjung sahaja dan menetap di Tuaran menjangkau jumlah 200 orang. Begitu hasil perbincangan kami dengan Ketua Panitia Pendidikan Islam SMK Sri Nangka, Ustaz Nordin.

Apapun, program berjalan dengan lancar, dan menjanjikan anjakan paradigma di pihak peserta, pelaksana dan fasilitator program. PSS merakamkan jutaan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat menjayakan KRIS Tuaran 2009, seterusnya menjemput semua menjayakan Program KRIS di daerah-daerah lain. Tahniah KRIS Tuaran!


Koleksi gambar KRIS Tuaran di kotak Ilmuwan di sebelah kanan laman KRU!


5 comments:

O_o said...

hmm hmm...mekom, kat mne lagi gambar2 KRIS nih? ingat nk download... mne la taw ade gambar kumpulan 5,6 muslimin dgan abang fesi :)

nurilhakim said...

Salam human,
Kt kotak sblah ni sblah kanan laman, kotak Ilmuwan namanya ada lg sket. insyaAllah t tmbh lg ;)

O_o said...
This comment has been removed by the author.
O_o said...

mintak maap la banyak2.. saya rasa saya dah buta ni.. xnampak kotak tu.. boleh letak link x kat sini? :D

Siti Salasiah Salamun said...

salam..teruskan perjuanga antum semua di bumi sabah..insya Allah kami akan menyusul tiba...