Footer Right Content

Monday, April 6, 2009

Sultan Muhammad Al Fateh, Penakluk Konstantinopel

Adakah Kau Lupa..


Adakah kau lupa
kita pernah berjaya
kita pernah berkuasa
memayungi 2/3 dunia
merentas benua
melayar samudera
keimanan juga ketaqwaan
rahsia mereka capai kejayaan

Bangunlah wahai nak bangsa
kita bina
kekuataan jiwa tempuh
rintangan perjuangan

Gemilang generasi yang silam
membawa arus perubahan
keikhlasan hati dan nurani
ketulusan jiwa mereka berjuang

Adakah kau lupa
sejarah telah mengajar kita
budaya Islam di serata dunia
membina tamadun berjaya
merubah mengangkat maruah

Nasyid daripada : Kumpulan Alarm Me
Tajuk : Adakah Kau Lupa (lagu tema Islamic Summer Camp ke-2)

Episod silam kegemilangan kerajaan Islam dinukilkan indah dari bait nasyid di atas. Antara lain menyedarkan kita supaya mengambil ibrah perihal kehebatan Tamadun Islam yang mendominasi dua pertiga dunia. Oleh itu,penulis ingin mengemukakan persoalan bagaimana kita mengimplementasikan perjuangan generasi terdahulu umat Islam agar sempadan dunia baru Islam dapat dibentuk semula (khilafah Islamiyyah). Justeru menjadi tanggungjawab golongan yang faham memahamkan golongan yang kurang faham. Di sini penulis ingin mengambil pengajaran daripada seorang tokoh Islam terkenal bernama Sultan MUhammad Al Fateh, penakluk Konstantinopel. Moga-moga menjadi jawapan bagi persoalan diatas.

Sultan Muhammad Al Fateh, Penakluk Konstantinopel

Pada zaman dahulu terdapat beberapa kuasa besar dunia. Antaranya sebuah Khilafah Islamiyyah yang bernama Uthmaniyyah dan Kerajaan Rom yang berpusat di Konstantinopel(kini Istanbul). Dinasti Usmaniyyah ini berasal dari wilayah kecil sebelah barat Anatolia hasil pemberiaan Dinasti Saljuk kepada Ethrogul. Baginda telah meluaskan kawasan pemerintahan dengan menawan kawasan sekitarnya.Sehinggalah suatu ketika pewaris takhta berjaya menguasai Bulgaria, perancis dan Jerman pada tahun 1393.Dinasti Usmaniyyah ini jualah mengekalkan tampuk pemerintahan Khilafah Islamiyyah sehingga tahun 1924.

Kerajaan Rom sering mengancam gerakan dakwah Islam semenjak zaman Rasulullah. Rasulullah ada menghantar surat kepada pemerintah Rom, tetapi surat tersebut dikoyakk-koyakkan. Rasulullah berdoa semoga kerajaan Rom akan dikoyakkan oleh tentera Islam.Dari itu, usaha menakluk kota konstantinopel dimulakan oleh Saidina Ali kw pada 34 Hijrah. Rasulullah pernah bersabda "Kota Konstantinopel akan jatuh ke tangan islam. pemimpin yang menaklukinya adalah sebaik-baik pemimpin, dan pasukan yang ada dibawah komandonya adalah sebaik-baik pasukan"(Hadis riwayat Ahmad bin Hambal Al Musnad 4/335). Napoleon Bonaparte berkata "kalaulah dunia ini sebuah negara, maka konstantinopel inilah yang paling layak menjadi ibu negaranya".

Sultan Muhammad Al fateh dilahirkan pada 27 Rejab 835 Hijrah. Baginda berjaya Menakluk Konstantinopel pada 20 Jamadil Awal 857 Hijrah ketika berusia 21 tahun.Baginda mangkat pada 3 Mei 1481 akibat diracun oleh seorang Yahudi. Baginda dididik oleh Syeikh Syamsuddin Al Wali dengan bimbingan ilmu agama. manakala Panglima Thartan pula mengajarnya ilmu peperangan.baginda diajar hidup besederhana. waktu kecilnya,baginda seorang yang degil, keras hati dan enggan mempelajari ilmu agama sehingga baginda pernah dirotan oleh gurunya dengan kebenaran ayahandanya Sultan Murad. Begitu pula baginda seorang yang cekap dan tangkas bermain senjata. baginda juga pernah mengambil alih tugas kepimpinan negara pada usia muda kerana ayahandanya menetap sementara di Pulau Magnesia.

Baginda memerintah kerajaan Usmaniyyah setelah ayahandanya meninggal dunia.Perkhabaran ini menggembirakan pemerintah Rom yang sentiasa bermusuhan dengan Islam. Mereka yakin mampu mengalahkan Islam serta memandang rendah pada kebolehan Sultan Muhammad yang masih muda. Sultan Muhammad mempunyai tekad yang tinggi untuk menakluk konstantinopel sejak kecil lagi. Semenjak menerajui pemerintahan, baginda sedaya upaya mendidik pasukan tentera dan rakyatnya supaya kembali kepada Islam yang syumul.tarbiyyah ini menepati apa yang diisyaratkan oleh Rasulullah dalam hadis diatas.Tertegaknya deen dalam hati setiap rakyatnya beriringan dengan usaha mempertahankan negara dari serangan Rom dan usaha menakluk Kota Konstantinopel menjadi tunggak kejayaan ini.

Dalam mempertahankan negara dari serangan musuh, cadangan pembinaan tembok yang mengelilingi selat Bosphorus dimulakan.Ia dinamakan Rumeli Hisarri.Muslimin mahupun Musyrikin masing-masing bersifat offensive dan defensive.Pihak Rom pula bertahan di kubu kuat mereka Kota Konstantinopel.Namun kebimbangan menerpa benak Maharaja KOnstantine melihat gah tersergam benteng Rumeli Hisarri. Sabotaj akan mereka lakukan.Tukul besi dan kelengkapan lainnya menjadi senjata baru tentera Rom.Mereka bergerak di waktu malam.Siang tentera Islam membina tembok,malam tentera Rom membinasa.Namun kawalan ketat tidak memungkinkan hal itu terjadi. Tumpaslah 1000 orang tentera Rom yang hanya bersenjatakan tukul besi.Setelah benteng Rumeli Hisarri siap (height=20 hasta,width=9 hasta,long=5000 hasta)langkahpun bermula,tentera Islam siap siaga,Kota Konstantinopel latar acara.

Senjata Hebat diperlukan. Setakat pelontar batu,tentera Rom tidak gentar.Suatu lagenda ada mengatakan terdapat seorang pembuat meriam,orang Yunani, Urban namanya.Ketika itu meriam digeruni sebagai senjata tercanggih zaman pasca-logam.Urban memang ada. Dia dipenjara di bilik bawah tanah akibat tidak berkerjasama dengan Rom membuat senjata pemusnah itu. 2 orang pengintip dihantar ke Kota Konstantinopel sebagai pedagang. Mereka mencari maklumat tentang Urban, dimana dia dikurung dan berusaha membebaskannya dengan cara membuat terowong bawah tanah. Akhirnya Urban berjaya dibawa menghadap SUltan Muhammad Al Fateh.Sultan Muhammad memujuk supaya menggunakan teknologi Meriam untuk mengalahkan Rom,juga mengajak Urban memeluk Islam.Allah memberikan Hidayah kepada Urban, dan dia masuk Islam serta berkerjasama untuk membuat meriam.

Kat sebelah ni la meriam yang digunakan untuk meruntuhkan Kubu Konstantinopel.Meriam ini dikatakan mampu menembak 1500 Pound Granit bagi sesaran 1 batu. Digunakan untuk menyerang kota Konstantinopel, selama 90 hari, 7 round sehari untuk setiap meriam.

0 comments: