Footer Right Content

Monday, June 16, 2008

.: TIADA ALASAN TIGGAL SOLAT :.




















Sama2 lah kita usaha untuk menjaga solat berjemaah utk bahagia dunia dan akhirat...amalan yg tak pernah ditinggal oleh Rasulullah saw, sahabah2 nya dan para solihin...Lihatlah di sekeliling kita di seluruh dunia seperti gambar2 di bawah org2 yg menjaga solat mereka...di padang pasir, di tengah timbunan salji, di dlm kapal terbang, di stesyen keretapi, di jalan raya dsb..kita kat Malaysia ada surau masjid banyak...sama2 lah tahun baru Hijrah ni kita berhijrah azam niat kuatkan semangat untuk solat Subuh, zohor, asar , maghrib, isyak berjemaah di surau masjid.....azam dan doa kepada Allah semoga kita semua digolongkan Allah bersama mereka yg Allah redhai..amin.

1. Dari Abu Hurairah katanya Rasulullah saw bersabda:- "Demi Allah yang jiwaku berada dalam kekuasannya! Saya bermaksud hendak menyuruh orang-orang mengumpulkan kayu bakar, kemudian menyuruh seseorang menyerukan azan solat, lalu menyuruh seseorang pula untuk menjadi imam bagi orang banyak. Maka akan saya datangi orang-orang yang tidak ikut berjamaah, lalu saya bakar rumah-rumah mereka" (Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim).
2. Dari Ibnu Mas'ud ra katanya: Barangsiapa ingin bertemu dengan Allah nanti pada hari kiamat sebagai seorang Muslim, maka hendaklah ia menjaga solat dan mengerjakannya waktu mendengar suara azan. Sesungguhnya Allah telah mensyari'atkan kepada Nabimu ketentuan-ketentuan mengenai petunjuk, sedang solat jamaah itupun temasuk ketentuan-ketentuan tersebut. Seandainya kamu bersembahyang di rumah sebagai halnya orang-orang yang meninggalkan solah jamaah dan hanya bersembahyang di rumah saja, maka berertilah kamu telah meninggalkan sunnah Nabimu. Dan apabila kamu telah meninggalkan sunnah Nabimu maka sesatlah kamu semua! Saya tahu bahwa yang suka meninggalkan solat jamaah itu tidak lain melainkan orang munafik yang telah nyata kemunafikannya. Dahulu pernah terjadi seseorang itu dipapahg oleh dua ornag yang memasukkannya dalam barisan solat. (Diriwayatkan oleh Muslim)

0 comments: